Thursday, 2 October 2014

Minyak Naik?



Heboh seantero tompek minyak naik duo puluh sen. Ponuh stesen minyak dengan keto yang beratur panjang. Den ponek nak poie beratur, jadi tak adolah den turut memeriahkan pesta meraikan kenaikan hargo minyak tu.

Apo nak buek. Lopeh ni den naik beskal poie pejabat. Mulo jam nam setongah pagi, sampai sanun jam limo setongah petang. Habis maso kek jalan yo. Boleh gitu?

Bini den selambo yo minyak naik. Den pun polik. Jenuh den memikir pasal apo dio diam tak do la bising-bising bona. Lamo-lamo barulah den perasan, dio tak do keto. Keto dia den pakai. Keto den lak, anak den pinjam sobab eh keto anak den dalam bengkel. Dilanggarnyo belakang lori. Tah hapo-hapo anak den tu.

Semuo bondo naik sekarang ni. Maknonyo kito ni kono tanam seniri sayur-sayuran, bolo ikan, ternak ayam, tanam bawang...

Jawapan bini den sonang yo kalau ado oghang yang bagi cadangan macam tu.

Dio kato, "abah kau..."

Tup-tup semalam, lagi sekali den polik. Daripado sonyap tak komplen, semalam bukan main bising lak dio pasal minyak naik. Nasib baik telingo den ni tak berapo nak donga. Sekali lagi den berfikir kenapo dio berubah seratus persen. 

La...ghupo eh, dio dah dapek keto baru. Maknonya dio dah ado keto semulo. Maknonyo lagi, kono isi minyak keto dio tu. Patutlah bising semacam.

Dunio dunio...pokok dek kau lah!

Saturday, 21 June 2014

Dah Bersawang Blog Den

Pojam colik pojam colik, dah nak sampai bulan poso. Ado lak bola pialo dunio.

Cam biaso, benanah telingo den donga bini den beleter. Pokak telingo den ni ha. Apo nak buek, tahan yo lah. Lamo bona den tak apdet blog ni. Ponuh sawang. Den sibuk bona. Tak sompek nak nulih apo pun. Pastu den dah tuo, ponek manjang.

Apo pun den nak ucap selamat nyambut bulan poso kek semuo. Jangan monteng. Kito ni ontah jumpo ko tak ngan Ramadan taun dopan.

Den nak tido dulu yo. Karang nak nengok bola lak.

Wednesday, 31 July 2013

Gembironyo Bebuko

Hai nak buko pun tunjok pis. Tah hapo-hapo budak-budak ni.

Bulan Poso

Gini lah ghupo  kengkawan den di tompek kojo maso rehat.

Yolah tompek ado ekon sodop lah dio lepak. Den posan pado dio orang
jangan asyik cerito tontang makan yo.

Ado lak yang jawab bulan poso ni amat loteh. Eden koba kan pada mereko jangan salah kan bulan poso, nanti tak dapek pahalo lak.

Mereko bincang nak buko di sini nak ambil bubor lambok dan nasik ambang, pocumo yo di masjid
Sultan Selangor di Pulau Indah tu.

Wednesday, 24 July 2013

Sakit tapi SONYUM

Yang sorang ni lagi sodap ditengok, Dah lah kono langga belakang lori. Bilo den ambik vidio dio boleh SONYUM lak tu.....Tulah deh MINAT SONYUM.........Botuwah lah laki dio tu dapek bini goma sonyum.

video

Sakit sonyum, kono marah sonyum... Hai minat sonyum, mati aka lah dibuwek dongan dio ni.


(Lakonan sahaja)

MINAT

Minat ni memang dah ado dalam sanubari kito. Minat ni memang tiap orang misti ado. Dah den koba kan dulu minat bola.

Makan bola, tido bola, minum bola, nak toberak pun tongok bola haaa ini dah parah dah tu. Cada dan sarong bantal pun bola. Polok lah banta tu....... Kalau dah minat bona moncungap putus urek kontot pun dio buek jugo...... kalau bini den marah den buek pokak joooo janji den dapek tengok dan buek...

Haaaaaa ini den nak koba kan pada kau, Minat SONYUM........

video

Dah togolek anjing di loboh ghayo pun sonyum.....Minat sonyum....hehe mat rumpit niiiii. Ado pun dio ni digolakan MAT SONYUM.

Tuesday, 23 July 2013

Buko dongan kawan2

Ini lah ghoman eh den buko poso di tompek kojo den.

Macam macam kueh dan makan ado kawan bawak.....

Yang sodap tu buko orang tak poso..... macam poso sabulan nampak eh, kuek lak mentedarah.... yang elok eh dio tu boli macam2 juwadah........ agak eh nak baleh balik doso dio tak poso.......

video